ABSTRAK


ABSTRAK
TEKNIK 3V BAGI MENINGKATKAN KEMAHIRAN PENGUCAPAN AWAM
PELAJAR SECARA IMPROMPTU

PENGENALAN

Tajuk Pengucapan Awam merupakan salah satu tajuk yang terkandung dalam Komponen Kemahiran Komunikasi dalam Kursus Pengajian Am Matrikulasi, Program Matrikulasi Kementerian Pendidikan Malaysia. Tajuk ini diberikan penekanan dalam kursus ini bagi memenuhi Hasil Pembelajaran Program (PEO) yang disasarkan iaitu PEO2: Berkebolehan untuk berkomunikasi dengan mahir dan berkolaborasi secara berkesan dalam kerja berkumpulan untuk bersaing dalam persekitaran pendidikan tinggi. Hasil pembelajaran ini akan diuji dalam taksiran kursus ini melalui CLO1: Berupaya mengaplikasikan kemahiran berkomunikasi dengan yakin dan berkesan (PEO2, PLO3, MQF LOD5, A2, CS3).


PERNYATAAN MASALAH

Berdasarkan pemerhatian dan dapatan semasa sesi pengajaran, pelajar tidak mempunyai kemahiran, tidak berkeyakinan dan tidak berpengetahuan dalam melakukan pengucapan awam. Kesannya bukan sahaja pelajar tidak berupaya membuat pengucapan awam dengan baik tetapi juga memberi kesan secara langsung dalam markah pentaksiran Penilaian Berterusan, cara berkomunikasi dan penglibatan pelajar semasa di dalam kelas.


Dalam tajuk Pengucapan Awam ini, 4 cara pengucapan awam akan diperkenalkan dan diajar kepada pelajar iaitu Impromptu, Bacaan Teks, Hafalan dan Extemproneus. Bagi tujuan Pertandingan Pdp Inovatif 2019 ini, memfokuskan kepada cara pengucapan Impromptu sahaja kerana kami percaya sekiranya pelajar berupaya menguasai cara ini maka pelajar akan berupaya untuk,
i.              Berkemahiran untuk komunikasi secara berkesan dan spontan
ii.             Berupaya untuk menjana idea dengan cepat dan tepat dalam interaksi
iii.            Berkeyakinan tinggi sewaktu berkomunikasi
iv.           Memberi kesan langsung kepada keupayaan pelajar dalam temu duga


PENYELESAIAN DENGAN INOVASI

Sehubungan itu, kumpulan kami membina dan mengaplikasikan Teknik 3V ini bagi melatih pelajar menguasai pengucapan awam secara impromptu. Teknik 3V yang menggunakan kaedah visual berasaskan 3 tingkat aras kesukaran Taksonomi Bloom serta digabungkan dengan aktiviti Pembelajaran Abad ke-21, diharap dapat memberi kesan nyata kepada pelajar menguasai pengucapan awam secara impromptu dan temu duga.



No comments:

Post a Comment